Lapin Urheiluopisto on tapahtumien superkohde

3.12.2016 Santasport juhlii. Tasan 40 vuotta sitten avattu Lapin Urheiluopisto on kehittynyt vuosikymmenien aikana mittavaksi tapahtumakeskukseksi, josta löytyy yhdellä kertaa kiinteät istumapaikat kahdesta eri hallista yli 5000:lle kokous- tai konserttivieraalle.

Suomen pohjoisimman urheiluopiston nopean kasvun vuodet alkoivat uuden uimahallin rakentamisesta 2000-luvun alussa, josta lähtien rakennusnosturit ovat olleet pihapiirissä lähes taukoamatta. Ja taitavat olla tontilla vielä useamman vuoden, sillä toimitusjohtaja Heikki Keskitalo lupaa investointi-ja kehittämisbuumille jatkoa.

- Santasportin urheiluhalli taipuu tapahtumaan kuin tapahtumaan. Lisärakenteiden ansiosta voimme helposti rakentaa jopa yli 2000-paikkaiset katsomotilat, esittelee toimitusjohtaja Heikki Keskitalo.

- Monelle rovaniemeläiselle Santasport merkitsee liikkujia ja urheilijoita palvelevaa keskittymää Ounasvaaran laella. Harva tietää, että alueelle on kasvanut uniikki tapahtuma- ja viihdekeskus, jossa pystytään järjestämään supertapahtumia illallisineen ja majoituksineen, Keskitalo sanoo.

Mittasuhteet ovat maailmanluokkaa. Vain 50 metrin säteellä toisistaan on tarjolla katettua lattiapinta-alaa yhteensä yli 10 000 neliötä.

Samasta pihapiiristä löytyy viisi säävarmaa sisähallia, joissa kaikissa on anniskeluoikeudet. Santasportin yli 3000-paikkaisen urheiluhallin, Lappi Areenan kolmen jäähallin sekä jalkapallohallin lisäksi tapahtumajärjestäjien käytössä ovat Santasportin auditorio ja viisi erikokoista kokoustilaa sekä neljä ravintolaa.

- Vielä koskaan koko kapasiteettimme ei ole ollut yhtä aikaa yhden tapahtuman käytössä, mutta hyvää esimakua ovat antaneet puoluekokoukset, McDonaldsin incentivetapahtuma, vuotuinen suurtapahtuma Kelekkamessut, joka toinen vuosi järjestettävät Erämessut sekä lukuisat isot urheilutapahtumat, kertoo Keskitalo.

Säännöllisesti tapahtumakalenteria täyttävät lähes viikoittaiset lentopallon- ja jääkiekon sarjapelit sekä muut eri lajien kilpailutapahtumat, mutta nekin pystyvät.

- Kun suurtapahtumien järjestelyt aloitetaan ajoissa, voidaan sarjapelien ja kilpailujen aikatauluja ennakoida ja siirtää tarpeen mukaan.

Hotellimajoitus tuplaantuu

Santasport tarjoaa palveluita vuosittain jo noin 400 000 päiväkävijälle. Jatkuvasti kasvava asiakaskunta ovat matkailijat, jotka myös majoittuvat Santasportissa. Vuonna 2011 valmistuneessa Sporthotellissa ja Lapin urheiluopiston hostellitasoisessa Kammissa on tällä hetkellä vajaat 300 vuodepaikkaa. Toivottua lisäkapasiteettia on jo rakenteilla.

- Ensi syksyn saamme 180 uutta vuodepaikkaa, kun Sporthotellin laajennus valmistuu. Vuodepaikkojen määrä ei kuitenkaan tule pysähtymään tähän 400:ään, vaan seuraavan viiden vuoden aikana hotellikapasiteetti tulee todennäköisesti nousemaan ainakin 600:een, Keskitalo lupaa.

Samassa pihapiirissä on tapahtumajärjestäjien käytössä viisi säävarmaa sisähallia anniskeluoikeuksineen.

Alueen vahvuuksia ovat sijainti ja monipuolisuus. Matkailijat kiittelevät sitä, että viidessä minuutissa omasta hotellihuoneesta ehtii niin uimaan, luistelemaan, keilaamaan, hiihtoladulle, rinteeseen, seikkailupuistoon, kuntosalille, hierontaan, kokoukseen kuin syömäänkin. Myös kaupunki on lähellä: Jätkänkynttiläsillalle on matkaa vain 900 metriä.

- Suurin valttikorttimme on ympäröivä luonto. Koko Santasport on rakentunut hyvin tiiviille alueelle, joten Ounasvaaran upea luonto on voitu säilyttää luonnonkauniina.

Jatkuvan kehittämisen paikka

Koko 2000-luvun ajan Santasportin kasvu on ollut nopeaa, mutta kehitettävää riittää edelleen. Seuraava askel on liikenteen ja kulkuyhteyksien sujuvuuden parantaminen.

- Meillä on yli tuhat parkkipaikkaa, mutta opastus ja teiden liittymät kääntymiskaistoineen vaatisivat uudistuksia. Infra ei liikennesuunnittelun osalta ole yksinkertaisesti pysynyt toiminnan kasvun mukana, Keskitalo toteaa.

Toimitusjohtaja haluaisi kehittää Ounasvaaran aluetta myös kansainvälisenä urheilu- ja vapaa-ajankeskuksena. Osana tätä pitkäjänteistä työtä on käynnissä kv-hankkeita kuten Olympic Training Center-status ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa.

Tällä hetkellä Santasportin asiakaskunnasta noin 10–15 prosenttia on ulkomaalaisia. Visiona on, että kansainvälisten asiakkaiden osuus kolminkertaistuisi lähivuosien aikana.