Kuka nyt brändiä tarvitsisi?

Edeltävää lausahdusta kuulee enää harvemmin niin yrittäjän kuin julkisen organisaationkaan suusta.

Vahvasta brändistä hyötyvät niin pienet kuin suuretkin toimijat, sillä se kestää kolaukset ja säästää selvää rahaa. Se luo myös kestävää kilpailukykyä ja hinnoitteluvapautta. Miksei sitten kaikilla yrityksillä ole erottuvaa ja vahvaa brändiä?

Vahvuudet ja tarpeet

Yrityksen brändin markkinalähtöinen määritys on tärkeä työvaihe, joka unohtuu yrityksiltä liian usein. Mediaostoihin sijoitettu raha ei palaudu takaisin investointina, jos yrityksen tuomaa lisäarvoa asiakkaalle ei voi typistää lauseeseen tai selkeään luonteeseen.

Kemijärven brändityöstä vastasi Mainostoimisto Ajatus Oy:n bränditiimi Päivi Kilpimaa, Sari Poikonen, Taina Torvela ja Anni Tolvanen.

Vahva brändi on selkeästi jotain, minkä kuluttaja tunnistaa heti omakseen. Se on yrityksen omien vahvuuksien sekä kohderyhmän tarpeiden summa. Ensin täytyy kuitenkin aina määritellä muuttujat.

Brändäys on päätöksiä

- Kemijärven brändityö lähti liikkeelle kaupungin omaleimaisista vahvuuksista eli luonnosta ja sen rauhasta. Teimme päätöksen kohderyhmästä, linjasimme erottuvuustekijät sekä kilpailuedut, joita kohderyhmämme arvostaa ja joita haluamme tulevaisuudessa nostaa esiin sekä vahvistaa, sanoo elinkeinoneuvoja Soile Matero Kemijärven Kehitys Oy:stä.

Kemijärven kaupungin valmis brändityö yksissä kansissa.

Kemijärven brändityön tavoitteena oli Materon mukaan käynnistää myös yhden brändin -viestintä, jossa Kemijärven kaikki toimijat toteuttavat yhtä ja samaa brändistrategiaa.

- Näin vahvistamme jokaisen satsauksen vaikuttavuutta ja viemme niitä varmemmin lähemmäksi yhteisiä tavoitteita, sanoo Matero.

Päätökset brändistä johtavat siihen, että kuluttajan on helpompi muistaa se ja luoda suhde sen tarjoomaan. Kanavasta, sisällöistä tai alustasta riippumatta, brändin pitää kertoa aina samaa tarinaa.

Ostajalle merkitystä

- Lähdimme uudistamaan verkkokauppaamme, mutta päädyimmekin ensin kirkastamaan yrityksemme brändiä kohderyhmällemme puhuttelevammaksi ja vasta tämän jälkeen uudistamaan verkkopalveluitamme, sanoo Markus Ranua Veken Kalusteesta.

Veken Kaluste päivittää nyt brändilinjauksiaan, jotka määriteltiin viimeksi vuonna 2011.

- Ilman tehtyä brändityötä, emme olisi huomanneet riittävän selkeästi ostovoimaista ja potentiaalista kohderyhmää. Brändityön ansiosta meillä on linjaukset palvelukehitykselle sekä työkalut ja sisällöt, jotka puhuttelevat kohderyhmää paremmin niin verkossa kuin myymälässäkin, summaa Ranua. Veken Kalusteen uudistettu verkkokauppa aukeaa alkuvuonna 2017.

Vahva brändi tuo aina lisää euroja kassaan, sillä yritys säästyy ”tunnustelevalta” markkinoinnilta, koska pääkohderyhmän toiveet tunnistetaan ja osuvat sisällöt toimivat. Investoimalla brändin jalostamiseen yritys saa toimintaan tehokkuutta ja vakaan pohjan menestystarinalleen, sillä brändäämisen kuuluu olla kannattavaa.

Mainostoimisto Ajatus Oy

Vie pidemmälle

  • Perustettu vuonna 2002
  • Myynninedistäjä, palvelukehittäjä, tulosmittaaja sekä jatkuvan kilpailu- ja erilaistamiskyvyn jalostaja
  • Yritys on erikoistunut brändityöhön, palvelumuotoiluun sekä verkkopalveluiden tuottamiseen
  • Omistaja Taina Torvela (KTM)

Tuloksia BrändiTeholla

  • BrändiTeho kirkastaa yrityksen brändi-identiteetin, erilaistavat sisällöt sekä osuvat viestintäkeinot
  • BrändiTeho linjaa markkinaorientoituneesti halutun mielikuvan ja asemoinnin
  • Referenssit www.ajatus.fi