Kuinka idea syntyy?

Ainakaa­­n tyhjästä ei kannata nyhjästä.

Ideointi mainostoimistossa ei ole niin sattumanvaraista kuin ehkä heti kuvittelisi. Ideoiden synnyttäminen vaatii toki tilaa ja aikaa luovuudelle, mutta myös selkeät linjaukset.

- Kaikkein korkealentoisimpienkin mainosideoiden takaa löytyy usein hyvin jalat maassa olevat tavoitteet, sanoo Mainostoimisto Ajatuksen copywriter Sari Poikonen.

Poikosen mukaan mainostoimiston luovuus on hyödynnettävissä hyvien briiffien eli tehtävänantojen kautta. Strategisten mainostoimistojen yhdeksi tärkeimmäksi tehtäväksi onkin muodostunut kilpailuetujen ja erilaistavien tavoitteiden määrittäminen asiakkaan kanssa.Mikä ylivertainen ominaisuus jalostetaan? Mitä uuden palvelun lanseerauksella halutaan selkeästi saavuttaa? Mistä kohderyhmästä halutaan hakea lisää myyntiä? Ideointi ja luovat ratkaisut ponnistavat näistä samoista tavoitteista.

Ajatuksen copywriter Sari Poikonen (vas.) ja yrittäjä Taina Torvela summaavat, että luova suunnittelu ponnistaa eri näkökulmien yhdistämisestä sekä syvällisestä asiakasymmärryksestä.

- Luovan idean synnyttäminen vaatii usein rankkaa rajausta ja kiteyttämistä, sanoo Poikonen. Tässä hyvänä punaisena lankana toimii yrityksen brändi.

Esimerkki onnistuneesta luovasta toteutuksesta on Poikosen mukaan Valion tekemä mainos Motörheadin edesmenneen laulajan Lemmy Kilmisterin kanssa. Rokkari Lemmy ei ollut se maitopoika, josta Valion brändi tunnetaan, mutta vahvisti sitä toteamalla, ettei olekaan koskaan juonut maitoa.

- Kun brändilupaus ja tavoitteet ovat kristallinkirkkaita, niitä voidaan lähestyä luovasti montaa eri kautta, sanoo Poikonen.

Ei irtoideoita

Suunnittelijan aivosolut pistää liikkeelle Poikosen mukaan parhaiten terävä briiffi. Epäonnistumisiin johtaa taas liian löyhä tehtävänanto, joka synnyttää kokoelman irtoideoita.

- Nämä eivät rakenna brändiä vaan korkeintaan näyttävät yrityksen nimeä erilaisissa yhteyksissä luomatta minkäänlaista punaista lankaa, jota kenenkään olisi mielekästä löytää, summaa Poikonen.

Itse ideoinnissa kannattaa joskus luottaa omaan intuitioon, jos lähtökohdat ovat selvät.

- Empatiakyky on etenkin kirjoittajalle hyvä työkalu, joka auttaa arvioimaan kriittisesti luovia ideoita.

Parhaat mainosideat Poikosen mukaan ovat niitä, jotka oivaltavat jonkun uuden ja raikkaan näkökulman arkisiin asioihin ja tilanteisiin.

Nämä menevät usein parhaiten ihon alle ja ovat sekunnissa samaistuttavia.

 

Mainostoimisto Ajatus Oy

Vie pidemmälle

-Perustettu vuonna 2002

-Myynninedistäjä, palvelukehittäjä, tulosmittaaja sekä jatkuvan kilpailu- ja erilaistamiskyvyn jalostaja

-Yritys on erikoistunut brändityöhön, palvelumuotoiluun sekä verkkopalveluiden tuottamiseen

-Omistaja Taina Torvela (KTM)

 

Tuloksia BrändiTeholla

-BrändiTeho kirkastaa yrityksen brändi-identiteetin, erilaistavat sisällöt sekä osuvat viestintäkeinot

-BrändiTeho linjaa markkinaorientoituneesti halutun mielikuvan ja asemoinnin

-Referenssit www.ajatus.fi