Asiakkaan polku elämykseen

Elämysmatkailun suurin vetoapu piilee hyvin muotoilluissa ja suunnitelluissa palvelutuotteissa.

Suomi, ja etenkin Lappi, on matkalla kansainvälisen matkailun kärkikohteeksi. Vaikka Lappi-brändi kiinnostaa maailmalla, ovat paikalliset palvelut edelleen suunniteltu liiaksi yrityksen tarjonnan näkökulmasta. Onnistuneiden matkailuelämysten lähtökohtana on kuitenkin palvelut, joita on katsottu perusteellisesti asiakkaan silmin. Tähän paras työkalu on palvelumuotoilu.

– Osaavasti jalostettu ja muotoiltu palvelutuote lunastaa markkinoinnissa annetut erottuvat asiakaslupaukset, sanoo toimitusjohtaja (KTM) Taina Torvela Mainostoimisto Ajatus Oy:stä.

Sosiaalisen median vaikuttajien aikakautena yritykset eivät saa usein toista mahdollisuutta asiakkaiden vakuuttamiseen. Arvosteluissa menestyminen vaatii aitoa tutustumista asiakkaisiin ja oman kilpailuedun sekä erottautumisen keinojen löytämisen heidän näkökulmasta katsottuna.

Ajatuksella palvelumuotoilun tehtävä on nimenomaan auttaa yritystä muotoilemaan kohderyhmää puhuttelevia palvelutuotteita ja -konsepteja, jotka tuottavat tulosta ja erottavat yrityksen kilpailijoistaan.

Iglu-elämys

Onnistuneen asiakaskokemuksen taustalta löytyy yhä useammin asiakkaansa tunteva yritys sekä perusteellinen tuotekehitys. Vuonna 2015 rovaniemeläinen Santa’s Hotels -ketju päätti mennä lasi-iglumajoituksillaan markkinoille elämys edellä. Luoston lasi-igluille muotoiltiin yhdessä Ajatuksen kanssa palvelukonsepti, joka tekee asiakkaan lasi-iglumajoituksesta premium-luokan kokonaisvaltaisen kokemuksen.

Konseptin kehittäminen vastasi yrityksen tarpeeseen muotoilla matkailutuotteistaan entistä elämyksellisempiä, joista jäisi matkailijoille positiivinen muistijälki.

–Tiesimme hyvin miten tehdä fyysisesti laadukkaita lasi-igluja, mutta tarvitsimme hyvää apua niiden tuotteistamisessa vaativille asiakkaille erottuvuuden lisäämiseksi. Palvelumuotoilu auttoi luomaan moniaistisen palvelukokonaisuuden, Arctic Eye -elämyskonseptin, sanoo toimitusjohtaja Maarit Aho Santa’s Hotels Oy:stä.

Nykyinen Arctic Eye -palvelukonsepti pitää sisällään kokemuksia Lapista aina ruokalautaselta yöllisiin revontuliin, jossa jokainen asiakkaan hetki palvelun parissa on tarkkaan mietitty.

Arctic Eye palvelukonsepti tulee olemaan esillä myös Santa’s Hotelsin uudessa Napapiirille nousevassa lasi-iglukylässä.

Tuotteita hyvinvoinnista

Hyvinvointiin liittyvien palveluiden muotoilussa on haasteensa. Lappi kiinnostaa omaehtoista matkailijaa, joka välttelee paketteja ja massaturismia, eikä kiinnostusta synny jokaiselle jotakin -periaatteella. Mainostoimisto Ajatus suunnittelikin tähän tarpeeseen Saariselälle TrekLife-palvelun, jolla haluttiin helpottaa retkeilyä koskemattomissa erämaissa. Palvelukonseptin kehittämisen tavoite oli tuoda ainutlaatuisia asioita helposti koettavaksi ja ostettavaksi kohderyhmää puhuttelevalla tavalla.

– TrekLife on vetovoimaisin päätuotteemme ympäri vuoden, sanoo toimitusjohtaja Jouni Kanerva Saariselän Keskusvaraamosta.

Palvelumuotoilun ydinoppi onkin se, ettei se ole tapa viestiä vaan konkreettinen tapa palvella paremmin ja erottuvammin olemassa olevaa tai potentiaalista kohderyhmää sekä hyödyntää oma kilpailuetu äärimmilleen. Aina kannattavasti sekä pitkäkestoisesti.

Tutustu Arctic Eye –tuotteisiin osoitteessa http://www.arcticeye.fi/en ja TrekLifeen Facebookissa sekä osoitteessa saariselka.com/aktiviteetit/treklife/

 

Mainostoimisto Ajatus Oy

■ Perustettu 2002

■ Myynninedistäjä, palvelukehittäjä, tulosmittaaja sekä jatkuvan kilpailu- ja erilaistamiskyvyn jalostaja.

■ Yritys on erikoistunut palvelumuotoiluun, brändilinjauksiin sekä verkkopalveluiden tuottamiseen.

■ Yritys toimii useiden yritysasiakkaiden markkinointiosastona.

■ Omistaja, yrittäjä KTM Taina Torvela

MITEN PALVELUMUOTOILU AUTTAA?

■ Syventää ostajaorientaatiota

■ Jalostaa tuotteen käytettävyyttä ja erottuvuutta

■ Jalostaa palvelun myyntivalmiiksi

■ Luo puhuttelevat myyntityökalut

■ Tuottaa mitattavat myyntikeinot

■ Parantaa kannattavuutta