Järki ja tunteet autoharrastuksessa

Moni autoilija pitää autoa ainoastaan kulkuneuvona, kulutushyödykkeenä ja välttämättömänä paheena, kun taas toisille autot ovat suuri kiinnostuksen ja innostuksen, jopa intohimon, kohde.

Autoharrastajan silmäterä voi olla muutaman tuhannen euron arvoinen hyvin säilynyt klassikko siinä missä satoja tuhansia maksava uusi luksusautokin. Lompakon paksuudesta ja elämäntilanteesta riippumatta harrastajia yhdistää innostus omaan autoon – mikä ikinä se onkaan, sitä arvostetaan ja siitä pidetään huomattavasti parempaa huolta kuin keskimääräinen autoilija omasta kulkuneuvostaan.

Huoltoja suoritetaan yleensä ennakoivasti, mahdolliset tyyppiviat on selvitetty netin aktiivisilta harrastajafoorumeilta jo luultavasti ennen auton ostoa, pesuaineet, vahat sekä nahanhoitoaineet on myös hankittu kanssaharrastajilta kuultujen suositusten perusteella. Pesu ja kuivaus suoritetaan luonnollisesti käsin huoltoaseman pesulinjan sijaan. Moni autoharrastaja suosii parkkiruutua kauempana muista, mieluiten parkkipaikan reunalla sijaitsevaa, välttyäkseen turhilta parkkipaikkalommoilta kyljissä.

Autojen ulkonäköä on usein hiottu omaa silmää miellyttävämmäksi asentamalla näyttävämmät, isot alumiinivanteet, madallussarja, tai esimerkiksi näyttävämpi korisarja tuomaan autolle aggressiivisempaa ilmettä. Keskustelupalstojen lisäksi autoharrastajan vapaa-aikaa kuluu nettikauppojen tuotetarjontoihin perehtymiseen ja edullisimpien hankintapaikkojen löytämiseen.

Nykyisin netistä on mahdollista löytää helposti hintavertailuun erikoistuneita sivustoja, esimerkkinä Renkaat.Com, joka nimensä mukaisesti on erikoistunut löytämään edullisimmat hankintapaikat renkaille. Renkaiden ja vanteiden lisäksi harrastajat ostavat yhtä useammin myös muita auton lisävarusteita ulkomaisia nettikauppoja hyödyntämällä.

Uutena vanhan miljoonan maksaneessa autossa käyttökulut ovat useimmiten edelleen tuntuvat, vaikka hankintahinta olisikin jo pudonnut murto-osaan uuden kustannuksesta. Merkkiliikkeiden osahinnoittelu ja järkytyksenä tulleet tarjouslaskelmat lienevät tulleetkin tutuksi suurimmalle osalle meistä erikoisempien autojen ystävistä. Isomman remontin sattuessa kohdalle hinta voi helposti yltää esimerkiksi puoleen vanhemman auton ostohinnasta.

Hyvän hankintakanavan löytämällä on tosin mahdollista saada varaosat hankittua huomattavasti edullisemmin. Netistä löytyy lukemattomia suuria osamyymälöitä jotka tarjoavat osia useimpiin merkkeihin, esimerkiksi autonvaraosat24.fi. Merkkiliikkeen tuotteita arvostava voi hankkia saman tuotteen kotimaata huomattavasti edullisemmin ulkomaisesta merkkiliikkeestä, esimerkiksi ulkomaista nettihuutokauppaa hyödyksi käyttämällä.

Edellä mainitusta syystä vanhempaa erikoisautoa ei voi hyvällä omallatunnolla suositella ulkopuolisella kaikki huollot teettävälle autoilijalle. Vastapainoksi kalliille osahankinnoille saa toki useimmiten myös korkeaa laatua. Uutena huolellisesti rakennetut erikoismallit tai malliston lippulaivat säilyttävät ominaisuutensa pitkään myös käytettynä. Aikanaan edistyksellisiä ratkaisuja sisältänyt automalli on usein käytettynä ominaisuuksiltaan ja varustelultaan huomattavasti uudempaa perusautoa edellä.

Tärkeimpänä asiana pitää kuitenkin nostaa esiin nimenomaan jo aiemmin mainittu intohimo! Asiaan vihkiytynyt harrastaja ei voi ymmärtää miksi tulisi hankkia tylsä ja tavanomainen auto, jos on mahdollista käyttää rahansa mielekkäämmin. Omalle silmäterälleen jaksaa harvemmin olla pitkävihainen, oli kyseessä sitten oma lapsi, vaimo tai auto. Kalliin korjaamoreissun jälkeen suuttumus poistuu yllättävän nopeasti mielestä kun ajokkinsa saa jälleen alle. Vanhan sanonnan mukaan harrastuksiin sijoitettavia rahamääriä ei pitäisi laskea, ja autoon sijoitettava rahasumma voidaan helposti laskea tähän kategoriaan.

Mikä sitten saa autoharrastajat kääntymään ei-niin-järkevien vaihtoehtojen pariin? Vastaus lienee kaikessa yksinkertaisuudessaan näiden autojen omistajilleen tuottamassa hyvän olon tunteessa. Yksi merkittävä tunne-elämysten tarjoaja automaailmassa on auton ääni. Erilaisilla moottorityypeillä on erityyppinen ominaisääni, joista useimmiten yksi on autoharrastajalle ylitse muiden. Toiset pitävät korkeaviritteisten turboahdettujen nelisylinteristen suhinasta ja paukkeesta, joillekin ainoa oikea moottorimalli on rivi-6, kun taas osa vannoo V8-moottorien nimeen.

Viime vuosina autonvalmistajien on ollut pakko kiinnittää huomiota ympäristöystävällisyyteen kasvavissa määrin, ja tämä on luonut omat paineensa moottorisuunnitteluun. Isojen moottoreiden sijaan trendi ohjaa valmistajia kustannustehokkaiden, pienien moottoreiden pariin. Yksi ajanjakso on päättymässä legendaarisen V10-moottorilla varustetun Dodge Viperin neljännen sukupolven valmistuksen päättyessä vuoden 2017 loppuun mennessä, eikä uutta mallia näillä näkymin ole suunnitteilla.

Myös Formula 1 faneilla on ollut totuttelua uusien, ympäristöystävällisempien turboahdettujen moottoreiden äänimaailmassa. Osa autonvalmistajista on lähtenyt hakemaan parempaa äänimaailmaa monien mielestä hieman kyseenalaisin keinoin käyttämällä apunaan kaiuttimista toistettua tai erikoisputkiston avulla paremmin auton kabiiniin johdettua moottorin ääntä. Washington Postissa viime vuonna julkaistun artikkelin mukaan tähän ”petokseen” osallistuu suurin osa autonvalmistajista.

Oli miten oli, autoalan kehitys ympäristöystävällisempään suuntaan on tullut jäädäkseen, ja myös autoharrastajien on mukauduttava tähän trendiin. Sähköautovalmistajista Tesla on onnistunut tekemään autoalalla vaikutuksen uusilla superautotasoisen suorituskyvyn omaavilla sähköautoillaan. Tuskin autoharrastaja voi olla vakuuttumatta siitä, miten ympäristöystävällinen sähköauto omaa riittävästi suorituskykyä viedäkseen esimerkiksi Dodge Challenger SRT Hellcatin päänahan varttimailin kiihdytyksessä, mutta pikkupoikien sydämen vie 100 % varmuudella Dodgen raaka, remmiahdettu V8-moottori, futuristisen ja äänettömän sähköauton sijaan.

Kun keinotekoisen moottorin äänen on jo tässä vaiheessa todettu olevan pois laskuista, ehkä Teslan ja muiden sähkökäyttöisten mallien valmistajien tulisi alkaa kehittämään uutta, futuristista sähköautosoundia näitä nyt nuoria, tulevaisuuden autoharrastajia silmälläpitäen.