Arctic Design Week rikkoo seminaarin kaavoja

Yhdeksättä kertaa järjestettävällä Arctic Design Weekillä pyritään kohtauttamaan alueen yrittäjät ja muotoilualan ammattilaiset.

- Muotoilulla rakennetaan tuotteen fiilistä ja mielikuvaa, asiakaskokemusta. On tutkittu, että muotoiluun panostaneet yritykset kasvattavat liikevaihtoaan ja arvoaan, sanoo tapahtuman tuottaja Julius Oförsagd.

Tuottaja Julius Oförsagdin mukaan muotoilun ydintä on asiakaskokemuksen parantaminen. Asiakaslähtöisyys ja ennakkoluulottomuus näkyvät muun muassa Napapiirin kupeeseen syksyllä nousseissa Arctic TreeHouse Hotellin mökkien muotoilussa. MISH MASH -seminaarin ensimmäinen päivä vietetään uuden hotellin tuntumassa Santaparkissa.

Lapin yliopiston teollisen muotoilun koulutusohjelmasta taiteiden maisteriksi valmistuneen yrittäjä Julius Oförsagdin mielestä muotoilu nähdään yrityksissä vieläkin liian usein kulueränä, sen sijaan, että se ymmärrettäisiin investointina.

- Monelle muotoilusta tulee mieleen Aarnion pallotuolit ja Iittala. Se on toki sitäkin, mutta tunnetut designtuotteet ovat vain pieni osa muotoilua.

Yritystoiminnassa muotoiluajattelun keskiössä on pinttyneen ”näin on tehty aina ennenkin” -tyyppisen ajattelun purkaminen. Oförsagdin mukaan uusien ratkaisumallien keksiminen ja käyttäjän näkökulmasta ajatteleminen ovat muotoilun ydintä.

- Ei ole väliä, puhutaanko safariyrityksen, parturiliikkeen, autokorjaamon tai kaivoskoneiden huoltoa tarjoavan yrityksen palveluista – niissä kaikissa ihminen on käyttäjänä ja ostajana. Hyvällä muotoilulla prosessi saadaan miellyttävämmäksi sekä tuottavammaksi yrittäjän ja asiakkaan näkökulmasta.

Maastopäivä Jääkäriprikaatissa Arctic Design Weekin vuoden vetonaulana

Rovaniemellä 20.–26. helmikuuta yhdeksättä kertaa järjestettävän Arctic Design Weekin tavoitteena on luoda kohtauspaikka alueen pk-yrittäjille ja muotoilualan ammattilaisille. Viikko on ladattu täyteen inspiroivaa ohjelmaa aina seminaareista näyttelyihin ja yhteisiin illanviettoihin.

Tämän vuoden todellinen erikoisuus on päätapahtuma Mish Mash sekameteli, jolla Julius Oförsagdin mukaan revitään auki vakiintuneet tavat pönöttää seminaareissa passiivisena kuulijana. Arktisuus ja arktinen muotoilu ovat tapahtuman pääteemoja, joten arktiseen osaamiseen erikoistunut puolustusvoimien joukko-osasto valikoitui ADW:n yhdeksi yhteistyökumppaniksi.

- Halusimme rikkoa perinteiset kaavat ja tuoda tapahtumaviikkoon jotain todella eksoottista.

Jalkaudumme perjantaipäiväksi Sodankylän Jääkäriprikaatiin, jossa arktisessa ympäristössä selviytyminen ja siinä kehittyminen kuuluvat jokapäiväiseen strategiaan.

MISH MASH -tapahtuman toinen päivä tapahtuu Sodankylän Jääkäriprikaatissa arktisen olosuhdeosaamisen keskellä. Päivän aikana kuullaan muotoilutarinoita, koetaan arktisia elämyksiä ja käsitellään kansainvälistymistä.

Oförsagd lupaa, että päivästä Sodankylässä tulee osallistujille ikimuistoinen. Päivän maasto-osuus sisältää muun muassa arktisten innovaatioiden testaamista autenttisessa ympäristössä, maastoruokailun ja workshoppeja.

- Paljastukoot yksityiskohdat sitten Sodankylässä. Se on ainakin varmaa, että päivästä tulee todellinen elämys!

Vastapainoa perjantain rymyämiselle tarjoaa torstai, jonka päiväosuus vietetään Santaparkissa keskustellen asiakaskokemuksesta, arktisesta turismista sekä arkkitehtuurista. Puhujina kuullaan muun muassa Kemin Lumilinnan edustajia, digitalisaatioprosessin johtamisesta kertovaa Euroopan parhaan työpaikan maskottia Mikko Kuitusta Vincit Oy:stä sekä asiakaskokemuksen merkityksestä puhuvaa entistä Yhdysvaltain Suomen suurlähettistä Bruce J. Oreckia. Ilta Arktikumissa on varattu vapaalle olemiselle ruuan, juoman ja musiikin ympärillä.

Arctic Design Weekin tuottaja Julius Oförsagd ja tuotantokoordinaattori Anni Soukkala lupaavat, että tänä vuonna tapahtumaviikolla revitään auki kaikki vakiintuneet tavat viettää seminaareja. Luvassa on muun muassa maastoutuminen Sodankylän Jääkäriprikaatiin ja tutustumista arktiseen muotoiluun käytännössä – lumen avulla!

- Tekijöille ja ihmisille on varattu aikaa kohdata toisensa, sillä siitähän koko tapahtumassa on pohjimmiltaan kysymys.

- Koko viikon yhteen sitova teema on tapahtuman nimen mukaisesti arktisuus ja arktinen muutos. Se, mikä toimii täällä, toimii muuallakin, Julius Oförsagd kiteyttää.

Tutustu Arctic Design Weekin ohjelmaan tästä 

Arctic Design Weekin järjestävät yhteistyössä Rovaniemen kaupunki, Rovaniemen Kehitys Oy, Lapin yliopisto sekä useat yritykset. Muotoiluviikon tuottaja on rovaniemeläinen Julius Oförsagd Company Oy.